1. contact
  1. Je bent hier:
  2. home
  3. loopgroep trainingsschemas

Trainingsindeling

De belangrijkste 'spelregels' van de Dinsdag- en Donderdagavond trainingen bij AKU
19:30 Inlopen met de klok mee; in de buitenste twee banen (5 +6) op eigen rustig dribbel tempo
19:40 Verzamelen bij hoogspringbak
Warming-up + loopscholing (per groep)
~20:00 Aanvang kernprogramma
  Voor de de veiligheid en optimale training:
- series worden tegen de klok (linksom) gelopen op de baan
- tempolopen worden gedaan in baan 1
- inhalen wordt gedaan in baan 2 (dus niet 4 man naast elkaar in baan 1-2)
- uitlopen / dribbelpauzes worden gedaan in baan 5-6
~20:50 Gezamenlijk uitlopen en cooling down
21:00 Koffie / thee in Klokhuis

Groepsindeling

Als trainers zijn wij blij met de groei die onze AKU-lopersgroep de afgelopen tijd heeft doorgemaakt. Het gebeurt dan ook regelmatig dat we met meer dan 60 lopers aanwezig zijn op Dinsdag!  Om iedereen zo goed mogelijk op zijn of haar niveau te begeleiden hanteren we 4 subgroepen die onder roulerend trainerschap gezamenlijk het trainingsprogramma afwerken. De groepsindeling is gebaseerd op de verwachte/gerealiseerde 10Km tijd. 

 

Groepsindeling

Groep 1

Looptijd 65+ minuten op 10 km. Minder snelle lopers en/of nieuwe leden zonder loopervaring.

Groep 2

Looptijd 55-60 en 60+ minuten op 10Km lopers met ervaring.

Groep 3

Looptijd 50-55 minuten op 10km.  De al wat snellere loper/ster.

Groep 4

Looptijd onder de 50 minuten op de 10km. De fanatiekere loper/ster die ook nog snel is.

Groep 2- en 3 zijn samen het grootste aantal binnen de AKU-lopersgroep, ruim 50 stuks (op papier).  Deze groep wordt op dinsdagavond, als het  aantal aanwezigen meer dan 30 is, in 2 groepen verdeeld waarbij 1 trainer alle lopers/sters met -2- aanduiding onder de hoede neemt en een andere trainer iedereen met -3- aanduiding. Groep 1 en 4 zijn op dit moment behapbaar door 1 trainer, en dus maken we daar vooralsnog geen extra verdeling in.

De trainers adviseren je in welke groep je het beste kan trainen voor optimaal resultaat. Het kan zijn dat een loper tijdelijk een groep lager of hoger laten meetrainen. Dat kan zijn om je te prikkelen of te beschermen. De achterliggende gedachte is om je verantwoord en blessurepreventief bezig te houden.

Januari 2018

Het volledige 1e kwartaal 2018 schema kan je hier downloaden . 

Het programma zoals bijgevoegd is een richtlijn en gebasseerd op wat de snelste lopers MAXIMAAL kunnen uitvoeren in 1.5 uur. Het kan dus zijn dat je i.v.m. de beschikbare tijd of je niveau minder meters/herhalingen maakt. 

De trainers kunnen ook altijd per groep of per individuele loper het schema aanpassen gebaseerd op weer, tijd, doelstellingen van een loper etc.

DATUM PROGRAMMA TEMPO PAUZE SP
02.01 6x 250m Z3/Z4 150m 400m
  3x 1000m Z3/Z4 200m  
         
04.01 L.A.P. (Rene)      
         
09.01 3x(3x 150m) Z4 10-15 sec 200m
  3x 400m Z4 200m wandel 400m
  2x 800m Z2 200m dribbel
         
11.01 Brug (Peter)      
         
16.01 5x 150m  steigerung 50m 200m
  5x 350m Z3  50m 400m
  3x 1000m wisseltempo - per 200m Z3/Z2 200m  
         
18.01 Circuit (Walter)      
         
23.01 10x 50m steigerung terugwandelen 3"
  4x 600m Z3 200m 3"
  2x 1000m WT 3"  
         
25.01 L.A.P. (Peter)      
         
30.01 4x(200m Z3- 200m Z2) Z3/Z2 200m 3"
  10 minuten loop WT   3"
  1-2x 1000m Z2